BCMB Vindplek Cliëntondersteuners BCMB Werk gezocht

Interviews 2022

Op vrijdag 4 november 2022 was het de eerste Dag van de Cliëntondersteuning. Op en rond deze datum vroegen we aandacht voor onafhankelijke cliëntondersteuning met een signaleringsrapportage over drie thema's. Ook interviewden we een aantal deskundigen en maakten we een video over hoe gemeenten hun krachten bundelen en onafhankelijke cliëntondersteuning onder de aandacht brengt. 

“Zolang onze zorg is opgedeeld in diverse financieringsstromen blijven er gezinnen tussen wal en schip vallen.”

“Zolang onze zorg is opgedeeld in diverse financieringsstromen blijven er gezinnen tussen wal en schip vallen.”

Carien van Hooff: "Deze pilot is gestart, omdat niemand deze gezinnen volledig kon helpen. Ze verzuipen gewoon in een berg van regelzorg en lopen tegen een muur van onbegrip op. De vragen van deze gezinnen zijn complex en raken vaak meerdere financieringsstromen." > Lees verder

“We hebben in de zorg allemaal een stukje taart, maar er is niemand die de hele taart in het vizier heeft.” 

“We hebben in de zorg allemaal een stukje taart, maar er is niemand die de hele taart in het vizier heeft.” 

Chiel Egberts: “Het mooie van Driehoekskunde is dat het zo herkenbaar is en werkt. Het is uit de praktijk van de gehandicaptenzorg geboren, maar ook voor cliëntondersteuners een gemakkelijk toepasbare methodiek.” In gesprek met Chiel Egberts, de grondlegger van de Driehoekskunde." > Lees verder

“Cliëntondersteuners zitten tussen systeem en leefwereld; het is bijna een soort balanceeract.”

“Cliëntondersteuners zitten tussen systeem en leefwereld; het is bijna een soort balanceeract.”

Andries Baart: “Presentie is in de afgelopen 30 jaar gelukkig een algemeen erkend goed geworden en universiteiten en HBO-opleidingen omarmen het steeds vaker. Cliëntondersteuner Tilly Breunis: “Wie kun je voor de ander zijn? Je kunt er niet vóór iemand zijn, als je niet mét iemand bent. Dat heb ik goed in mijn oren geknoopt." > Lees verder

“Een cliënt is meer dan een dossier. Als je in gesprek gaat, ontdek je dat er wél mogelijkheden zijn.”

“Een cliënt is meer dan een dossier. Als je in gesprek gaat, ontdek je dat er wél mogelijkheden zijn.”

Dennis Huijbertsen: “Een dossier kan er zwaar uitzien, maar een cliënt is meer dan een dossier. Als je in gesprek gaat, ontdek je dat er wél mogelijkheden zijn. Aline, moeder van Jan: “Ons Tweede Thuis is een toepasselijk naam, want mijn zoon vond er na een lange zoektocht zijn tweede thuis." > Lees verder