BCMB

Coronavirus

Het Coronavirus heeft grote invloed, ook op hoe je als cliëntondersteuner aan het werk bent. Op deze pagina lees je over:

  • de meest actuele informatie over het Coronavirus
  • de maatregelen van BCMB
  • de positie van cliëntondersteuners 
  • communicatie en omgang met cliënten
  • tips voor professionals, zoals cliëntondersteuners


Actuele informatie over het Coronavirus

Landelijk crisisnummer van de Rijksoverheid/RIVM: 08001351 (dagelijks bereikbaar van 8.00 tot 20.00u).
Actuele informatie en meest gestelde vragen over het Coronavirus lees je op de site van het RIVM.


Maatregelen BCMB

BCMB volgt de richtlijnen van de overheid. Wij hebben alle overleggen, masterclasses en andere trainingen tot 1 juni geannuleerd. Deelnemers die dit direct treft hebben hierover apart bericht ontvangen. Er zal naar nieuwe data worden gezocht zodra bekend is hoelang de huidige maatregelen van kracht blijven. Mogelijk worden de huidige maatregelen verlengd. Dan zullen er meer aanpassingen in het programma van BCMB nodig zijn. Actuele informatie wordt gedeeld op deze pagina en via de nieuwsbrief en LinkedIn.


De positie van cliëntondersteuners

Cliëntondersteuners hebben een belangrijke ondersteunende rol in de huidige situatie. Veel cliënten zitten immers met vragen en zorgen en sommige cliënten kunnen nu niet de zorg krijgen die zij gewend waren. De rijksoverheid, De VNG en gemeenten denken na over wat zij kunnen doen voor kwetsbare mensen. Gemeenten hebben (voor zover zij dit niet al doen) een oproep gekregen om met (lokale) zorgaanbieders, sociaal werk en cliëntondersteuners te kijken bij welke doelgroepen, mensen, cliënten de risico's zitten, waar voorzieningen (tijdelijk) moeten sluiten en mensen thuis komen te zitten.
BCMB roept haar leden op cliënten pro-actief te benaderen zodat tijdig gesignaleerd kan worden als mensen in de problemen raken. Daarnaast adviseert BCMB haar leden overleg te voeren met gemeenten en zorgkantoren over de huidige situatie en signalen tijdig bij hen te melden. 

Cliëntondersteuners vallen onder de lijst cruciale beroepen (maatschappelijke ondersteuning) en als cliëntondersteuner heb je dus recht op opvang voor je kinderen.


Communicatie en omgang met cliënten

Wij adviseren de hygiënemaatregelen en gedragsregels van het RIVM te volgen en cliënten hierover te informeren. 
Daarnaast adviseren wij zoveel mogelijk afspraken om te zetten in telefonisch contact of (indien mogelijk) Skype en digitaal contact. Mocht de situatie zodanig zijn dat face to face contact nodig is, dan is het oordeel van de cliëntondersteuner leidend. Mocht je in loondienst zijn, overleg dan met jouw werkgever als je af wilt wijken van het beleid van jouw werkgever.


Tips voor professionals

Hieronder een paar links naar hulpmiddelen voor professionals om Corona uit te leggen en tips te geven:

 

Publicatie: 19/03/2020Terug naar nieuwsoverzicht