BCMB Vindplek Cliëntondersteuners BCMB Werk gezocht

Matthijs Vermaat: "Twee weten meer dan één"

Matthijs Vermaat zet zich sinds 1994 in om het verschil te maken voor mensen die (tijdelijk) extra zorg nodig hebben. Hij is advocaat bij sociaal advocatenkantoor De Graaf aan de Kade en ondersteunt cliënten - en indirect cliëntondersteuners - die vastlopen in een wirwar van wetten, regels en beleidswijzigingen bij het regelen van passende zorg. Voor BCMB schrijft Matthijs een serie blogs om te vertellen over zijn werk en ervaringen. 

Samen met mijn collega’s ben ik al jaren actief op het gebied van onder meer de Wlz en de Wmo. In de meeste gevallen ondersteun ik mensen met een persoonsgebonden budget (pgb) die de regie over hun leven willen houden. Omdat de regelgeving nogal complex is - en dit is zacht uitgedrukt -, is in beide wetten geregeld dat mensen recht hebben op cliëntondersteuning om de ‘machtsongelijkheid’ tussen de burger en de overheid op te heffen. Dat lukt helaas niet altijd en in dat geval kloppen cliënten of cliëntondersteuners vaak bij ons aan. Met de hoop dat ze via de juridische weg bereiken wat eerst niet lukte.

In opmerkelijk veel gevallen boeken we succes. Hoe kan dat? 

Het ligt niet aan de cliëntondersteuner als het niet is gelukt om met de gemeente, het CIZ of het zorgkantoor tot een goed resultaat te komen. Heel vaak zit het probleem in het bestuursorgaan, bijvoorbeeld de gemeente of het zorgkantoor, die regels niet op orde heeft. Die hebben een beleid bedacht dat niet in lijn met de wet is. Zo mag een gemeente niet het vermogen van iemand bij de behandeling van een woningaanpassing betrekken. 

Cliëntondersteuner als verbindingsschakel

Cliëntondersteuners hebben kennis die een advocaat niet heeft en daarom werken we in veel van onze zaken met hen samen. Bijvoorbeeld in een bezwaarprocedure of in een procedure bij de rechtbank. Een voorbeeld: bij een Wlz zaak over meerzorg gaat het ook over de aard en omvang van de zorg. Hoe bepaal je dat? Op een juiste manier de kennis van de beperkingen van de cliënt verwerken in een document is een vak apart. De cliëntondersteuner vormt dan de noodzakelijke verbindingsschakel. Onlangs werd een weigering van meerzorg nog omgebogen tot een totaal budget van meer dan twee ton. 

Procederen kost meestal minder geld dan je denkt

Tot slot: procederen kost geld, maar toch vaak minder dan je denkt. Bijvoorbeeld omdat mensen een toevoeging (‘pro deo’) kunnen krijgen, een rechtsbijstandverzekering hebben of plus-lid zijn van Per Saldo . Als je wint, krijg je vaak een deel van de kosten terug. 

Kortom, samenwerking is noodzakelijk om de beste zorg voor een kwetsbare groep mensen te regelen. 

Heb je als cliëntondersteuner een vraag? 

Schroom dan niet om ze aan me voor te leggen. Vul gerust het contactformulier in op www.gadk.nl