BCMB Vindplek Cliëntondersteuners BCMB Werk gezocht

“Met zorg op maat en persoonlijke aandacht ervoor zorgen dat mensen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. Dat is ons doel.”

Sinds drie jaar heeft Annebel Wegdam (op de foto met collega Marit Akkerman) haar eigen vestiging binnen ZorgMies, een organisatie die mantelzorgers ondersteunt. Hiervoor werkte ze in het bedrijfsleven. “Toen mijn moeder Alzheimer kreeg, woonde ik in Amsterdam en zij in Limburg. Ook mijn broer en zus woonden niet bepaald in de buurt. Op dat moment dacht ik: ik heb iemand nodig die een oogje in het zeil kan houden. Uiteindelijk kwam ik in contact met ZorgMies en ik was meteen enthousiast over het vak van mantelzorgondersteuner."


Toevallig zochten ze bij ZorgMies iemand om in Amsterdam een vestiging op te zetten. Zo is het balletje gaan rollen voor Annebel. “ZorgMies heeft in totaal zo’n 50 vestigingen en samen met Marit Akkerman neem ik de regio Amsterdam voor mijn rekening. ZorgMies ondersteunt mantelzorgers. Voor de familie wordt het vaak te veel om alle zorg op zich te nemen. Daarom bieden we verschillende soorten ondersteuning, zoals individuele begeleiding van de cliënt en ondersteuning thuis. Maar we kunnen ook iemand naar het ziekenhuis brengen, een stukje gaan wandelen, naar familie brengen of zelfs koken en samen eten. We nemen een stukje zorg van de mantelzorger uit handen en dit doen we met een heel netwerk aan ‘ZorgMiesen’.”

Zorg voor jong en oud

De cliënten van ZorgMies zijn niet alleen mensen met dementie, het kunnen bijvoorbeeld ook kinderen met een verstandelijke beperking zijn. “We ondersteunen dus niet alleen ouderen, maar ook gezinnen die extra hulp nodig hebben. Zo worden er steeds andere vaardigheden gevraagd om je werk goed te kunnen doen. Ik probeer het verschil te maken door snel te handelen; de familie zit vaak al langere tijd aan hun taks. Ik ga binnen een dag of twee langs en schrijf dan meteen een zorgplan. Op basis daarvan bepaal ik wat er nodig is en ga ik op zoek naar een ZorgMies of ZorgSiem, dat is de mannelijke variant. We zorgen altijd dat er één vast gezicht en één team is voor de cliënt. Dat is heel belangrijk. Inmiddels heb ik gelukkig een groot netwerk van zorgprofessionals met wie ik samenwerk.”

"We nemen een stukje zorg van de mantelzorger uit handen en dit doen we met een heel netwerk aan ‘ZorgMiesen’.”

Juiste match is noodzakelijk

Bij ZorgMies willen ze alles zo goed mogelijk aanpassen aan de wensen van de cliënt én de mantelzorger. “Je komt bij iemand thuis en dan wil je dat alles zo normaal mogelijk blijft. En het moet echt klikken tussen de cliënt en de ZorgMies. Soms lijken we wel een beetje op een datingbureau, want de match moet zo optimaal mogelijk zijn. Maar dit is wel waar we het voor doen, voor de lange termijn is dit de beste aanpak. Zo had ik laatst een aanvraag van een Surinaamse dame met vergevorderde dementie. Zij wilde liever alleen Surinaamse ZorgMiesen, omdat ze in haar beleving weer in haar jeugd in Suriname was. Dit merk ik vooral in Amsterdam erg; dat mensen bezig zijn met hun geloof of huidskleur. Ze worden ziek en hun wereld wordt steeds kleiner. Dan willen ze graag omringd worden met wat ze kennen.”

Persoonlijke aanpak is key

Annebel denkt dat zij met name door haar persoonlijke aanpak het verschil maakt. “Je moet goed doorvragen bij een cliënt. Wat zijn de wensen? Waar loopt de familie tegenaan? En waar kunnen wij van betekenis zijn? Door korte lijntjes met de familie geef ik ze het gevoel dat we er alles aan doen om zo goed mogelijk voor een familielid te zorgen. Zo bespreken we zorgpunten, maar delen we ook de verhalen over mooie activiteiten die we met de cliënt doen. De familie wordt hier vaak blij van. Wij hebben de tijd om mensen de aandacht te geven die ze zo nodig hebben. Waar ik het echt voor doe? Het klinkt misschien gek, maar dat zijn de bedankjes die ik krijg op de begrafenis van een cliënt. Dat je iemand op een waardige manier tijdens de laatste levensfase hebt geholpen. En de familie hebt kunnen ontlasten.”

Voorbeeld uit de praktijk

“Een van onze cliënten was een dame uit Amsterdam met dementie in een vergevorderd stadium. Ze was vroeger verpleegkundige geweest. De familie belde ons met de vraag of er 24-uurs zorg geleverd kon worden. Wij zijn toen in de laatste zes weken van haar leven 24 uur per dag bij haar geweest. In eerste instantie maakten we eten voor haar, deden we boodschappen en op het laatst waakten we ook naast haar. Zo kon zij alles nog bespreken en doen met haar familie. Ze is uiteindelijk 90 geworden. Haar man was al overleden en er waren geen kinderen. Wel had ze neven en nichten die het erg geruststellend vonden dat wij hun tante konden helpen en 24 uur per dag bij haar waren."

Ouderen en ouders van kinderen ontlasten

“Ik haalde op een gegeven moment geen voldoening meer uit mijn werk in het bedrijfsleven. Je moet iets vermarkten en dat is de eerste 20 jaar leuk, daarna werd het voor mij te oppervlakkig. Nu heb ik het gevoel dat ik meer toegevoegde waarde kan bieden en daar word ik blij van. Van dat maatschappelijke belang. In het begin vond ik situaties soms wel heftig, maar nu zie ik het als waardevol. Het mooiste vind ik: een familielid met een gerust hart van huis laten gaan, zodat hij of zij opgeladen thuiskomt. En dan met nieuwe energie de zorg voor partner, kind of ouder weer kan oppakken. Naast ouderen ontlasten we ook gezinnen. Dan komt de ouder uit het werk en het gezin kan vervolgens meteen aan tafel.”

"Je stapt vaak binnen bij iemand die al een hele geschiedenis achter de rug heeft en het is mooi om hier van toegevoegde waarde te kunnen zijn."

Veel is nog onbekend

De ondersteuning door ZorgMies wordt meestal betaald vanuit het PGB in de Wlz, soms ook vanuit de Wmo. “Het is niet bij iedereen bekend dat je een PGB kunt aanvragen en hiermee extra zorg kunt inkopen. Als je een diagnose krijgt, word je niet altijd ondersteund door het ziekenhuis en moet je zaken zelf uitzoeken of laten uitzoeken. Er zou veel betere voorlichting moeten zijn over hoe het in zijn werk gaat. Of het geld kost, welke subsidies er zijn en welke zorg en ondersteuning via de Wmo of Wlz gaat. Veel van onze cliënten weten in het begin niet hoe het werkt en waar ze terechtkunnen. Dus meer en betere voorlichting zou zeker helpen.”

Zolang mogelijk thuis

“Als ik word gebeld over een nieuwe zorgvraag, dan triggert mijn nieuwsgierigheid mij het meest. Wat is de achtergrond van iemand en wat heeft diegene nodig om nog zo prettig mogelijk door het leven te gaan? Je stapt vaak binnen bij iemand die al een hele geschiedenis achter de rug heeft en het is mooi om hier van toegevoegde waarde te kunnen zijn. Ik word nog steeds heel blij van het werk dat ik doe. En ik heb niet het idee dat, zoals in de jaren ‘80 en ’90, de verzorgingstehuizen weer terugkomen. Voor de toekomst denk ik dat de overheid mensen zo lang mogelijk thuis wil houden. Wij bieden ondersteuning op maat bij mensen in huis, dat is het prettigst voor de mantelzorger en de cliënt zelf. Dit onderschrijf ik ook als mens. Als ik oud ben, blijf ik liever zo lang mogelijk op een fijne manier in mijn eigen omgeving met de juiste zorg en oprechte aandacht. Wat wij doen is echt een 24/7 baan, maar het geeft mij veel voldoening.”


Lees hier andere interviews die we afnamen in het kader van onafhankelijke cliëntondersteuning