BCMB Vindplek Cliëntondersteuners BCMB Werk gezocht

Samenwerking ergotherapeut en cliëntondersteuner: "We weten wat we aan elkaar hebben en dat voelt de cliënt."

Samen door het zorgweb: hoe cliëntondersteuning en ergotherapie het verschil maken.


Wanneer iemand plotseling te maken krijgt met een ernstige ziekte of beperking, verandert het leven vaak radicaal. De praktische, financiële en emotionele gevolgen zijn groot. Juist in zulke situaties is het van groot belang dat er mensen zijn die niet alleen naast je staan, maar ook echt meedenken over de juiste oplossingen. Ergotherapeut Hilbrand Huizenga en cliëntondersteuner Trudy Roffel werken al jaren nauw samen om mensen in kwetsbare situaties de juiste zorg en ondersteuning te bieden.

Maatschappelijke achtergrond

Hilbrand wist al op jonge leeftijd dat hij iets wilde betekenen voor mensen met een beperking. “Toen ik 11 was, is mijn broertje drie maanden te vroeg geboren. Hij kreeg een hersenbloeding en kwam in het revalidatiecentrum terecht. Hier werkten fysiotherapeuten en die maakten een enorme indruk op mij. Maar zij zeiden tegen mij: je moet ergotherapeut worden, dat is een leuker beroep.”

Trudy’s drijfveer komt ook uit haar persoonlijke ervaring. “Mijn vader had MS en zo heb ik Hilbrand leren kennen. Hij was de compagnon van de ergotherapeut die mijn vader behandelde. Ook ik heb trouwens altijd al interesse gehad in mensen met een verstandelijke beperking.” Inmiddels werkt Trudy als cliëntondersteuner bij Thuis in Cliëntondersteuning, nadat ze jarenlang bij MEE werkte.

"Wij vullen elkaar aan op elkaars expertisegebied en we weten wat we aan elkaar hebben."

We weten precies wat we aan elkaar hebben

Hilbrand en Trudy zijn inmiddels goed op elkaar ingespeeld. Ze weten elkaar snel te vinden bij complexe casussen. “Wij vullen elkaar aan op elkaars expertisegebied en we weten wat we aan elkaar hebben,” zegt Hilbrand. “Zij weet veel van het juridische stuk, over de Wmo en het pgb. Ik weet alles van hulpmiddelen en woningaanpassingen. Zo kunnen we samen gezinnen helpen.”

Trudy vult aan: “Als iemand een heftige diagnose krijgt, staat je wereld op zijn kop. Dan komen er veel vragen: hoe kom ik aan voorzieningen, hoe moet het met mijn werk, met het huis? Hilbrand kan helpen met praktische dingen, zoals hulpmiddelen en aanpassingen, en ik help met de rest.”

Samenwerken in een zorgweb

“In zo’n situatie sta je als cliënt ineens midden in een web van regels en instanties: “Je krijgt te maken met de Wmo, de zorgverzekeraar, de huisarts en meestal een specialist,” zegt Trudy. “Wij leggen dan verbindingen met die instanties, zodat de cliënt dat niet zelf hoeft te doen.”

Hilbrand: “Ik weet wel wat van de Wmo, maar lang niet alles. Dan is het fijn om te kunnen sparren met Trudy. Zij kijkt meer overstijgend en weet hoe je dingen juridisch of financieel moet aanpakken. Als ik haar inschakel, weet ik: het komt goed.”

Een voorbeeld: “Ik had laatst een casus waarbij een keuken verlaagd moest worden,” vertelt Hilbrand. “Maar er waren ook pubers in huis en de vrouw zelf zat in een rolstoel. Dan kun je niet zomaar de keuken verlagen. Samen met Trudy heb ik toen naar de mogelijkheden gekeken en uiteindelijk hebben we een in hoogte verstelbare keuken geregeld. Dat is maatwerk en dat moet ook. Je kijkt echt naar wat een gezin nodig heeft, in plaats van de zaak op papier te bekijken.”

Cliëntondersteuning als bruggenbouwer

Trudy vindt dat cliëntondersteuning hard nodig is, juist omdat veel mensen niet weten waar ze recht op hebben. “Ik had een casus waarbij geen ergotherapeut betrokken was. Mensen leunen vaak op gemeenten, maar weten niet dat ze recht hebben op een ergotherapeut bijvoorbeeld. Dan zeg ik: ‘Weet je dat je daar recht op hebt?’ En dan schakel ik Hilbrand in.”

Ze vervolgt: “Je wereld staat op z’n kop als je een ziekte als ALS krijgt. Wij helpen het dan behapbaar te houden. De gemeente ziet het vaak als een dossier op papier, maar wij zeggen: ‘Wacht eens even, het proces moet echt anders én sneller. We moeten de cliënt en de situatie echt zien en spreken. Want bij ALS loop je al snel achter de feiten aan, omdat een patiënt hard achteruit kan gaan. 

Hilbrand: “Trudy kan ook de juridische kant wat steviger aanpakken. Ik kan dingen wel opzoeken, maar zij weet precies wat nodig is. En hoe het werkt met geldstromen en vergoedingen.”

"Zorg zou niet afhankelijk moeten zijn van regio, domein of financiering. Zonder deze hokjes maken we veel makkelijker het verschil."

Ontwikkelingen en de toekomst

De zorg is in de afgelopen jaren veranderd. “We merken dat de casussen steeds complexer worden,” zegt Hilbrand. “Mensen moeten en willen langer thuis blijven wonen. Maar de wetgeving loopt daarin wat achter. Je hebt mensen met zowel lichamelijke als psychische klachten en dat zorgt voor complexiteit. Maar wil je een aanvraag doen, dan moet dat altijd digitaal. En niet iedereen is digitaal vaardig. Daardoor kunnen cliënten met complexere aandoeningen steeds moeilijker meekomen in de maatschappij.”

Trudy ziet gelukkig ook positieve ontwikkelingen. “Eerder was cliëntondersteuning onvoldoende zichtbaar. Maar steeds meer gemeenten verwijzen nu actief door en contracteren verschillende partijen, zodat mensen keuzevrijheid hebben en er hopelijk minder wachtlijsten zijn.”

Domeinoverstijgende samenwerking

Zowel Trudy als Hilbrand pleiten voor domeinoverstijgende samenwerking. “Wat mij betreft,” zegt Trudy,“ zou Hilbrand mij in alle casussen moeten kunnen inschakelen, ongeacht het domein. Zorg zou niet afhankelijk moeten zijn van regio, domein of financiering. Zonder deze hokjes maken we veel makkelijker het verschil.”