BCMB

Denise den Hollander

 

“Jezelf verstaanbaar maken. Dat is niet altijd even makkelijk. Neem het voorbeeld van op vakantie gaan, naar een land waar je de taal niet/nauwelijks spreekt. Met handen en voeten komen we als het gaat om de basis vaak wel een eindje op weg. Op het moment dat het ingewikkelder wordt, is het fijn als je kunt schakelen naar een taal die jij begrijpt.

Oprechte interesse

Ik vind het belangrijk dat iemand zich gehoord voelt en zich verstaanbaar kan maken. Dat iemand voelt dat er met oprechte interesse wordt geluisterd, dat iemands eigen ideeën onderzocht worden en dat als iemand het door diens huidige situatie even zelf niet meer weet, word ondersteunt bij het onderzoeken van diverse mogelijkheden.

Elkaar verstaan

Dit vraagt in een complexe maatschappij om een creatieve ‘tolk’.  Of anders gezegd, om een cliëntondersteuner die op onderzoek uit durft te gaan en die op creatieve wijze de situatie van de cliënt, samen met de cliënt, in beeld brengt. Ook vraagt het om een cliëntondersteuner die de sociale kaart en wet- en regelgeving goed kent. Om in de vakantiemetafoor te blijven praten: zodat de cliëntondersteuner kan navigeren in een voor de cliënt ‘(redelijk) onbekend land’. Ik zet mij in als BCMB-ambassadeur, omdat ik eenieder gun mee te kunnen doen. Dit begint bij elkaar verstaan, letterlijk en figuurlijk”.